Subscribe:

facebook

Mar 12, 2011

Kita Perlu Ingat Itu


Pernah berhutang budi??hutang-hutang?..tu sume aku tak mahu cerita..yang aku nak bgtahu sekarang ialah hutang yang melibatkan money@duit...pelunasan hutang tak boleh dibuat main-main tau...sudah terkandung dalam ayat 23 hingga 39 surah Al-isra pasal berhutang selain menghormati orang tua..asal je nama hutang walaupun cuma RM0.10 atau RM1 wajib kene bayar..aku sendiri pun pernah berhutang..puluh ribu pulak tu =.="...

hurm..papehal jike tak dibayar dan tiba2 seseorang itu mati..langit dan bumi tidak akan terima rohnya walaupun roh itu milik orang yang berjihad...fuhh..jadi bagi sesiapa yang rasa liat miat nak bayar toksah lah nak berhutang..tambah bala je...bagi sesiapa yang rasa pernah berhutang dgn aku tu cepat2lah bayar ye..erk..padahal tak de pun yang berhutang ngn aku..haha

Ok kembali pada surah tu.. tertib dan sopan dengan ibubapa dan orang yang lebih tua trmasuk amalan sendeng badan ketika lalu dekat ibubapa, orang yang lebih tua atau di depan org ramai.aku sendiri pun kadang2 lupa tu sume.. lagi satu janganla korang bercakap dengan ibubapa mcm bercakap dgn member.. sesempoi mana pun bapak korang..hormat tetap hormat beb..aku tahu apa yang aku cerita ni korang sume dah tahu..bijak2 sume kan..sekadar peringatan :)

Islam melarang kita jika tidak menghormati ibubapa dan berhutang tetapi liat untuk membayar balik kerana perbuatan itu  amat keji..keji..keji..

jangan malu utk mengaku dosa yang dilakukan dengan Allah kerana jika disembunyikan pun Allah tetap tahu

8 mengarut:

pa the proud said...

hormatilah abg2 kamu

mr delirium said...

holiao!

FiQrY said...

insya'Allah bro..info yg terbaiik bro..

mr delirium said...

same2 bapaknya fiqry:D

Ariffin Khomeini said...

kalau aq ade hutang apa2, jangan segan nak britau. hihi

sugar2 kapas strawberry said...

klu kita tlg byrkn hutang tu ok tk

mr delirium said...

kalu si penghutang tahu yg kite bayar untuk phak die..dan pemberi hutang setuju..jadi xde mslah.

yunZ said...

hutang budi tergadai bodi..tetibe.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
blogger widgetsblog statistics widget for blogger