Subscribe:

facebook

Mar 6, 2011

Scammer Facebook

Bagi pengguna tegar facebook seperti aku korang..korang perlu mengetahui apa itu scam.sistem jaringan sosial adalah target utama kepada para scammer untuk buat kerja yang terkutuk ini...

aku pernah alaminye semasa aku addict dengan Mafia Wars..begitu banyak scam yang wujud..dorang akan cuba mengumpan kita dengan ayat-ayat mengiurkan...dan dengan gambar-gambar "panas"..(sifat inkuiri tinggila katekan) kadang-kadang..kite tak "like" pun die ter auto "like" jugak..ape yg kite like tu semakin jelas nampak sekarang kerana ada thumnail..tengah2 aku update ni pun...aku nampak scam2 tu kat feed fb aku..terus wat contoh..muehmueh pheww~

Keburukan scam
1. dorang boleh dapatkan keuntungan bagi setiap link yang kita klik, dan juga melalui survey yang dilakukan oleh mereka.atau pengaktifan melalui HP "sila sms ON SAYA COMEL ke 98957"
2. maklumat privasi kita akan dicerobohi dengan mudah..password..email..et cetera.
3. kita akan menjadi spammer yang teragung
4. kita akan mendapat malu...kenapa?nantikan~
5. kita pulak yang di blocknya.
6. auto update status berserta dengan link.
7. auto post kat wall member.(mase aku main mafia dulu..auto post kat wall matsalleh -,-')

Contoh scam
1. SICK! I lost all respect for Miley Cyrus when I watched this video!
2.Look What happens when FATHER catches DAUGHTER on her WEBCAM! ...omg (ni lah malunya)
2. OMG! Look What this Kid did to his School after being Expelled! Facebook Scam
3. My total Facebook profile views are: 5 Boy views: 80juta Girl Views: null

omai..cyber fraud...please..no more step ok kawan=)

boleh tahanla....
hannah montana si mak cik scammer
bila korang klik link wall post tu..anda akan di bawa ke sini..bila anda klik je
"play" tu..automatic korang akan sbarkan spam
Ini adalah scam yg terbaru pada mggu ini. April 2011
DO NOT CLICK ANYTHING REGARDING TO CHECK TO SEE WHO'S VIEWING YOUR PROFILE, IT IS A FAST SPREADING VIRUS!!! RE-POST!! If you get anything on your wall that you got tagged or checked the app, REMOVE it and if you see any of your friends with the post, mark as spam, do NOT click on it!!!!
dalam masa yang sama..survey ni akan keluar..ni kira ok lagi..
sesetengahnye korang kene install mana2 software yang dorang bg.
dan tak mustahil korang kene efek dek TROJAN, WORM &dan MALWARE lain





Cara atasi
1. removekan bende alah tu dari wall feeds korang..
2. pergi privasi setting -> application & website -> apps u use ->edit setting-> "x" ape yang patut (depend)
3. jangan mudah ternoda dengan ayat manis dorang
4. kuatkan iman.
5. sila "sound" kat orang yang belum tahu.

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
Prevent your account from been hacked
1. never give out ur facebook user name & password.

2. dont follow any emails to facebook...
3. make sure you are logging onto www.facebook.com
4. dont accept every friend request sent ur way.
5. do not leave ur computer on with ur facebook account open..
6. keep the email address associated with ur facebook account under lock and key.
7. use strong passwords.
8. be sure to have a fully working and up 2 date anti virus software on ur computer.

dont use this -> LINK to login..nanti aku hack

Apa itu pishing ? PISHING

p/s entri ini akan sentiasa diupdate
www.fa --> ahhh internet..u know me so well=p

15 mengarut:

sugar2 kapas strawberry said...

thnx for this info!

cEro said...

well said...

dulu ya, curiosity tinggi melangit...
skang tak lagi, terima kasih kepada pengalaman..hahaha

ummu shazwani said...

thanks 4 sharing this info :))

Yuni Aisyah said...

wah!!info yg sgt berguna luthfi...saye suke..:)

fiza said...

info yang menarik :)

Miss Comot said...

aku bru terkena....duhhh!!! mencik!

mr delirium said...

same2 sume^^v..peacee

@comot
aku nampak kau kene bnde ni..tu yg aku bg link entry ni kat kau..hahahah

Ujang9897 said...

mereka jahat..=)

oh nudra said...

dem. aku pnah click "SICK! I lost all respect for Miley Cyrus when I watched this video!"

btw, ty gtau

T h e A m o i said...

owhhh, mcm byk kali kene jepp...hahahaha

AkieZecky said...

say no to scam..

Asfz said...

thanks 4 da info =)

Mar said...

info baru buat saya

Halusinasi said...

wow, bermasalah jugak kalau klik2 yek...nasib baik tak tergerak hati nak klik...

A.I said...

nice info!
but still aku mcm nak reti sgt benda2 nih. hahaha

grr grr!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
blogger widgetsblog statistics widget for blogger