Subscribe:

facebook

Mar 17, 2011

Inilah Kehidupan


He stood beside her, saddened of her death...finally aware she would never return to him..he stood beside her body with sadness and sorrow..c'est la vie

Jika kita lihat gambar di atas..kita berasa terharu bukan?..haiwan juga pandai menghormati kawannya yang sudah mati..tetapi berlainan pula dengan manusia..sesetengahnya menjadikan pembunuhan sbg satu keseronokan..

Masa aku kecil dulu..aku pernah main kejar2 dengan anak ayam...sekali aku sprint terlajak..habis lumat anak ayam tu..tu pun aku dah rasa semacam..jantung berdegup kencang..dalam hati aku.."polis akan tangkap aku ke"..Ya Allah, sumpah aku rase bersalah:(  mak ayam tu pun pandang sinis kat aku.hurmm..maaf mak ayam. Tetapi sekarang ni, seperti yang kita lihat dekat facebook...mcm2 video kte boleh tengok..semuanya penyeksaan ke atas kucing..aku tak sanggup tengok samai habis..3saat dah cukup..sumpah sedih...dorang ni langsung tak ada hati perut..nak aku sepak anak2 kau macam tu ke nanti? kucing yang begitu comel Allah bagi..kau main sepak pijak je kan..duh.

Bercakap bab kematian...sudah cukup ke amal jariah yang kita@aku lakukan?..setiap kehidupan ade penghujungnya..kematian adalah sesuatu yg tidak dapat dielak kerana setiap manusia pasti menghadapi maut....tentang kesakitan yang dirasai ketika sedang bertarung dengan maut..Rasulullah SAW menjelaskan dalam hadis2nya bahawa sakit ketika hampir mati itu laksana kesakitan ditetak seratus kali dgn pedang yang tajam atau seperti dikoyak kulit dari daging ketika hidup-hidup..amatlah beruntung seseorang itu sekiranya dia mati dalam keadaan khusnul khatimah (kebajikan) dan adalah menyedihkan sekiranya dia mati dalam keadaan suul-khatimah

dalam sebuah hadis ada menceritakan tentang orang yang mati dalam keadaan baik dan keadaan sebaliknya. Rasulullah SAW bersabda maksudnya: 
"Tunggulah mayat ketika matinya. Jika kedua matanya telah memancar, dahinya berkeringat, jalan nafasnya turun naik maka disitulah rahmat Allah telah turun kepadanya. Jika ia telah mendengkur seperti mendengkur anak unta serta warnanya atau rupanya telah beku, mulutnya mengeluarkan buih, maka inilah azab Allah telah turun kepadanya". (Riwayat Hakim dan Tarmizi)
Kuceng jiran yg ske lepak kat umah aku:)


before you had that problem..god already had the solution.otokajo?..pray~

7 mengarut:

sugar2 kapas strawberry said...

sebak

mr delirium said...

sori for ur lost :(

AISHA INANI said...

btol hari ke hari mcm penyeksaan kat manusia pon ada..
baca metro hari nih muka depan? sadis sehhh.

neway kita yang masih waras nih bersyukur laa. and try to improve. heee.

fara azmi,,^_^ said...

knp kena ade gmba kucing kat situ?
=p

cEro said...

skang mcam trend plak seksa binatang, record video, post dlm youtube n facebook...
jahanam...

mr delirium said...

@aisha
metro aku kureng berminat untuk bce sgt..hahaah

@fara
bwekkkkk

@cero
dorang d xde kesedran sivik..dah jd cam org yg x bertmdun..huh!

akubiomed said...

Sedih melihat apa yang berlaku. :-( Tak mampun hendah komen panjang-panjang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
blogger widgetsblog statistics widget for blogger